1500 innspill om dagens og fremtidens Sortland

Som en del av medvirkningen for å utarbeide ny samfunnsdel for Sortland, ble det gjennomført en digital innbyggerundersøkelse. Vel 1500 sa sin mening!

Medvirkning på digitale flater pga Covid -19

For å få innspill fra innbyggere og besøkende om dagens og fremtidens Sortland, ble medvirkningen gjennomført på digitale flater i form av en generell undersøkelse og en egen undersøkelse for ungdom.

Rekruttering ga resultat

Gjennom innbyggerundersøkelsen spurte vi "Ka du mein? Ka du syssla med? Korrsn ræk du imella?". Bred mobilisering gjennom skolebesøk, annonsering i media, på kjøpesentre og butikker bidro til at nærmere 1200 ga innspill i den generelle spørreundersøkelsen, mens vel 230 svarte på den digitale ungdomsundersøkelsen. I tillegg gjennomførte 93 deltakere egne hjemmeworkshoper.

Stort engasjement hos ungdom

237 ungdommer deltok i den digitale ungdomsundersøkelsen. Av disse oppga 67 % at de bor i sentrum, men ungdommer fra alle bygdene i Sortland var representert. Målet med undersøkelsen var bedre å forstå hvordan barn og unge opplever sitt nærmiljø i dag, og hvilke drømmer de har for fremtidens Sortland.

Funn fra ungdomsundersøkelsen

• Mange unge ønsker seg flere møteplasser, både innendørs og utendørs.
  • Ungdommene vil ha flere tilbud og aktiviteter som gir mulighet for fysisk aktivitet og sosialt samhold.
  • Ungdommene ønsker seg et tryggere miljø for barn og ungdom.
  • Enkelte er bekymret for utvikling i lokale rusmiljø.
  • Ungdommen viser stort engasjement og ønske om å bidra til å gjøre Sortland enda bedre for barn og unge. Hele 139 av 202 svarte ja på spørsmål om de ønsker å bidra til dette!

Grendeutvikling og sentrumsutvikling

I alle kommunens tettsteder oppgir innbyggere høy trivsel, og man opplever at nærmiljøet er trygt og barne- og familievennlig.

Funn fra undersøkelsen - bygdene og sentrum

• Flere ønsker seg tilbud og aktiviteter for alle aldersgrupper i alle nærmiljø.
    • Ønske om å skape flere lokale møteplasser for både "hverdag og fest".
    • Gjennomgående understrekes behovet for å satse på attraktivt sentrum og samtidig bygdeutvikling.
    • Bygdene må ikke glemmes, men være deler av en helhet som gjør at hele kommunen styrkes, slik at det er godt å bo og leve i både sentrum og bygd.
    • God og trygg tilgjengelighet i og mellom bygdene og Sortland er viktig for mange. Man ønsker at det bedre tilrettelegges slik at det er mulig å gå eller sykle.
    • Mange engasjerte mennesker og ressurser som besitter erfaringer og ønsker å delta i utviklingen av hele Sortland!

Sortlandsamfunnets styrker

Medvirkningen avdekket mange positive kvaliteter og styrker ved Sortlandsamfunnet, som kan bygges videre på. I undersøkelsen ba man om stikkord som en assosierer med Sortland. Resultatet vises i ordskyen under, hvor det særlig trekkes frem naturen og Sortland som handelssentrum.

Funn fra undersøkelsen - styrker og muligheter

• Flere liker gode møtesteder i sentrum knyttet til handel, kultur og idrett.
    • Mange ser potensiale for flere møte-plasser! Det etterspørres flere uterom og bedre utnyttelse av havnefronten og sentrum til rekreative aktiviteter.
    • De som har svart på undersøkelsen opplever at det er trygt å bo i Sortland.
    • Kultur og natur utgjør viktige rammer for hverdagsliv og fritidsaktiviteter.
    • Mange i undersøkelsen vektlegger kultur og natur, som kvaliteter ved Sortland-samfunnet som kan styrkes ytterligere.
    • Ungdom deltar i mindre grad i denne typen aktiviteter, men flere av de yngste barna trakk frem opplevelsesbasert bruk av naturen i sine fremtidsbilder for Sortland.

Hvordan brukes innspillene?

Innspillene fra innbyggerundersøkelsen tas med i utformingen av forslag til ny samfunnsdel. Planforslaget skal legges frem til politisk behandling, før den skal ut på høring, i juni 2021.

Innspillene fra undersøkelsen er tatt med som en del av grunnlaget for utfordringsnotatet Hva er status? Og hvilke utfordringer og muligheter ser vi for dagens og fremtidens Sortland?

Her kan du lese om status, utfordringer og muligheter innenfor tema som befolkningsutvikling, utenforskap, folkehelse eller om Sortland som regional aktør. Innholdet til de ulike artiklene er hentet fra foreløpig kunnskapsgrunnlag, gjennomført innbyggerundersøkelse og tilgjengelige offentlige data.

Vil du vite mer om planarbeidet?