Pressemelding 19. mars 2021

Bekrefter Covid-19 positiv innbygger i Sortland. Smittesporing er startet og det jobbes med en bred kartlegging. Per nå er smittekilde ukjent, men etter det vi vet nå mistenker vi ikke mutasjonsvirus.

Hvis det er spørsmål i forbindelse med dette kan du ta kontakt med vår Koronatelefon 952 64 105 som er åpen lørdag og søndag fra kl. 11.00-13.00.

Med utgangspunkt i den stadig økende smitten i samfunnet generelt bes det om at alle tenker seg godt om før de drar på besøk eller mottar besøk. Oppfordringen er klar: vi ber alle holde seg mest mulig i ro og unngå reising, også innenlandsreiser. Tenk over hvem du gjør til dine nærkontakter og begrens sosial kontakt.

Du bør ikke reise rundt for å besøke slekt og venner i påsken, fordi det øker risikoen for smitte. Hvis du er student og skal hjem til Sortland, bør du holde deg til din egen husstand.

Situasjonen er skjør i hele landet, også hos oss, selv om vi har hatt flaks og unngått utbrudd. Våre barn og unge har fått gått på skole, hatt åpne fritidsaktiviteter og kunne vært med venner. Dette må vi ikke ta for gitt. Det er viktig at vi alle gjør en innsats nå for å skjerme våre barn og unge, vi må alle gjøre vårt beste for å bevare skolene og holde fritidsaktivitetene åpne.

• Unngå unødvendig reising, dette gjelder også innenlands
  • Hold minst 1, helst 2 meters avstand
  • Begrens sosial kontakt
  • Husk god håndhygiene

► Jeg vil minne om at alle som har symptomer må ta kontakt for testing.
Test kan man bestille selv via helseboka eller du kan ringe Koronatelefonen, 952 64 105.

Mette Røkenes
Kommuneoverlege