Kjære alle i Sortland kommune

Vi skal straks avslutte et innholdsrikt år i kommunen, og vi kan alle se frem til julefeiring og den gode ro og mak. 

Når høytiden straks står for døren, og året er på hell, vil jeg samtidig rette en stor og varm takk til hver og én av dere!

Takket være dere alles innsats gjennom året har vi hver dag levert gode tjenester til innbyggerne våre. Dette er innbyggere i alle aldersgrupper og med ulike behov, det er samarbeidspartnere, det er næringsliv og det er andre. Felles for dem alle er at de er avhengige av å ha en kommuneorganisasjon som er der for dem, som leverer det de har behov for, og generelt har et positivt møte med oss som kommune.

Som kommune har vi et omfattende og komplekst samfunnsoppdrag, der vi skal ivareta ulike roller og levere tjenester på et bredt spekter og omfang. Gjennom året har vi vist effektivitet, dyktighet, engasjement og vilje til å stå på – også når hverdagen har vært krevende.

Året 2025 har på mange måter vært et krevende år. 

Nasjonen og samfunnet rundt oss er fortsatt sterkt preget av hendelser utenfor våre landegrenser. Samtidig er alt dette likevel nært, - og det med konsekvenser som preger oss i stor grad som kommune. Først og fremst økonomien. Og vi står fortsatt i en utfordrende dyrtid, og omstillinger som kan oppleves krevende. 

Jeg er både stolt og takknemlig for det gode arbeidet vi daglig leverer i kommunens tjeneste! Spesielt takket være dere, som i de mange funksjoner og roller møter våre brukere til ulike tider og i ulike anledninger.

Jeg håper dere alle får gode, rolige dager fylt med glede, varme og fine øyeblikk – enten dere har mulighet for å nyte julehøytiden i sin helhet, eventuelt en kortere og velfortjent pause eller er på jobb i kommunens tjeneste gjennom høytiden. Uansett gjøremål, så håper jeg alle nå kan se frem til julehøytiden og nyte denne gjennom fine dager sammen med nære og kjære. 

Jeg ønsker dere alle en riktig god og fredfull jul - og et riktig godt nytt år i 2026! 


Sortland, 18. desember 2025.

Trond Stenhaug
Kommunedirektør