Pressemelding 11. april 2021

Bekrefter to nye smittede i Sortland

Dette er nærkontakter til de tidligere smittet i det utbruddet vi har nå.

Til sammen 7 smittede og vi har per i dag 5 i karantene.  Ingen nye nærkontakter i dag. Vi har ingen i ventekarantene nå.

Symptombildene varierer, noen asymptomatiske personer og noen har typiske symptomer som feber, hoste, hodepine, uvelhet, mageverk.

Det er ikke planlagt egne lokale tiltak sett ut fra dagens situasjon, føler at vi har oversikt og jeg er optimistisk på at TISK strategien (testing, isolering, smittesporing og karantene) vil hjelpe oss å kontrollere dette utbruddet.

Vil oppfordre alle innbyggere som har symptomer om å være flinke å ta kontakt og teste seg slik at vi til enhver tid klarer ha en viss oversikt over smittesituasjonen i kommunen vår.

Unngå unødvendig reising, hold deg hjemme hvis du er syk og husk å holde avstand!

Mette Røkenes
Kommuneoverlege