Pressemelding 21. mars

Covid-19-smitte i Sortland.
Kommunen har søndag 21. mars satt krisestab.

Per i dag er det bekreftet to smittede i kommunen. En voksen person og ett barn i samme husstand. Familien, som består av to voksne og tre barn er testet og avventer svar. Barna er tilknyttet Lamarka skole og Hadsel videregående skole.

3. trinn og 7. trinn ved Lamarka skole er satt i karantene, og det foregår i dag testing av disse barna. I tillegg er familier og ansatte ved skolen til de barna som blir testet, satt i karantene eller ventekarantene i påvente av testsvar. Ventekarantene innebærer at dersom du er nærkontakt til en smittet bør også de du bor sammen med holde seg hjemme til de har fått svar på første test.

I tillegg vil alle ansatte ved en lokal bedrift bli testet.

Det vil tidligst foreligge testsvar mandag kveld, senest tirsdag i løpet av dagen. Kommunen vil holde befolkningen løpende informert om utvikling av smittesituasjonen. Elever og foresatte ved Lamarka skole vil få særskilt informasjon via de digitale informasjonskanalene skolen benytter i skolesammenheng.

Dersom det skulle vise seg at vi står overfor et større smitteutbrudd kan det bli aktuelt med lokale tiltak som kan iverksettes med øyeblikkelig virkning.

Kommunen får en del henvendelser fra innbyggere som har spørsmål om de kan være berørt.

Det er stor aktivitet i kommunen nå ift. testing, smittesporing og karantenearbeid, og kapasiteten er sårbar.

Alle som er berørt og som er nærkontakter til de to som har testet positivt, er kontaktet av kommunens smittesporingsteam. Det betyr at dersom du ikke er kontaktet av kommunen, så skal du forholde deg rolig, og i tråd med de nasjonale retningslinjene.

For mer informasjon om testing, karantene, ventekarantene så henvises det til FHI sine informasjonssider.

► Kommunen henstiller alle innbyggerne nå om å være særs forsiktig og begrense sosial omgang og reiser til vi har fått oversikt over situasjonen. Følg smittevernreglene og anbefalingene til regjeringen.

► Til slutt anbefaler vi alle om å ta i bruk smittestopp-appen fra folkehelseinstituttet. Dess flere som tar den i bruk, dess mer nyttig blir den.