Bruk pose når du går tur med hunden din!

Snøsmeltingen de siste dagene avslører at vi ikke er så flinke til å bruke hundebæsjpose når vi lufter hunden vår!

Kommunen får stadig klager på at det ligger hundeskitt rundt omkring, både på gangveier, i gater og turløyper. Det er svært beklagelig at noen hundeeiere ikke er sitt ansvar bevisst og tar opp bæsjen etter hunden sin.

Sortland kommune har egen lokal forskrift som sier klart hvor hundeeieren plikter å ta opp bæsjen etter sin firbente venn. Dette gjelder:

• i tettbygd strøk og friområder innenfor tettbygde strøk
  • på og langs gang- og sykkelveier utenfor tettbygde strøk
  • offentlige bilveier utenfor tettbygde strøk
  • i lysløypetraséer i hele kommunen

Noen steder er det satt ut avfallsbokser med hundeposer, men det er begrenset hvor det er praktisk mulig for kommunen å drifte slike bokser. Dersom det ikke er bokser i nærheten hundeeieren ta med posen til nærmeste avfallsboks, akkurat slik som med alt annet søppel.

Forskrift om hundehold, Sortland kommune