Fem nye bedrifter Miljøfyrtårn sertifisert

Under torsdagens kommunestyremøte delte ordfører Grete Ellingsen ut Miljøfyrtårn-sertifikater til fem nye virksomheter i kommunen.

Dette som et bevis på at de nå er Miljøfyrtårn-sertifisert. Vi gratulerer!

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar. Miljøfyrtårn-sertifisering er anerkjent av myndighetene ved offentlig innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser.  Dokumentasjonen er også anerkjent i Europa.

De fem bedriftene som fikk sine sertifikater var:

Opplæringskontoret for nordre Nordland
Opplæringskontoret for Nordre Nordland ble etablert i 1991 og har nå avdeling på Sortland og i Svolvær.  Opplæringskontoret er et servicekontor for lærebedrifter og deres lærlinger og bistår med å tilrettelegge opplæringen i bedriftene. Opplæringskontoret har rundt 245 aktive opplæringsbedrifter som betjenes av 7 ansatte. Til sammen er det i dag 240 lærlinger knyttet til Opplæringskontoret.

Sport 1
Sport 1 Sortland AS ble stiftet i 2003 og driver salg av sport og fritidsutstyr. Virksomheten er etablert i Handelsparken. Virksomheten har 16 ansatte i ulike stillingsstørrelser.

GP-Invest AS
GP-Invest AS ble stiftet i 2014 og driver sin virksomhet innen bygg og anlegg. Virksomheten er etabler i Vestmarka næringsområde. Virksomheten har 23 ansatte. Dagens Næringsliv har i 2023 kåret GP-Invest AS til en Gasellebedrift som en av Norges mest fremgangsrike bedrifter. Forøvrig har Sortland fått kåret 9 Gasellebedrifter i 2023.

Haneseth VVS Sortland AS
Hanseth VVS Sortland AS ble stiftet i 2020 og driver med VVS installasjon. Virksomheten er etablert her på Sortland. Virksomheten har 11 ansatte.

Sortland kommune
Sortland kommune har sertifisert «hovedkontoret» som omfatter Rådhus 1 og Rådhus 2. På rådhus 1 og 2 sitter store deler av administrasjonen til kommunen. Blant annet kommunedirektørens stab, plan og forvaltning, helse og omsorg, teknisk, HR, lønn og regnskap.
Arbeidet med å sertifisere andre enheter som bl. kommunale skoler og barnehager er igangsatt.