Overrekkelse av Miljøfyrtårn-sertifikat

Ordfører Grete Ellingsen overrakte på kommunestyremøte denne uken tre nye Miljøfyrtårn-sertifikater til virksomheter i Sortland. Vi gratulerer!

Tre bedrifter i Sortland fikk sine Miljøfyrtårn-sertifikater. Disse bedriftene leverer viktige tjenester på ulik måte til befolkning og bedrifter i Nord-Norge. Disse mottakerne representerer et betydelig antall ansatte. Gjennom Miljøfyrtårn-sertifiseringen har ledelsen sammen med sine ansatte bidratt til å oppfylle en rekke miljøkrav i sin virksomhet innenfor temaene arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energi, estetikk, innkjøp, transport, naturmangfold og arealbruk. Gjennom sertifiseringen skal virksomhetene oppnå miljøforbedringer og dokumentere miljøvennlig drift. Som miljøfyrtårn bidrar dere til oppfyllelse av flere av FNs bærekraftmål.

Ordfører ønsker dere, og alle deres ansatte, lykke til i det videre Miljøfyrtårn-arbeidet!

Bjørn Ovik AS

Bjørn Ovik AS ble stiftet i 1988. Imidlertid er selskapet «tuftet» på at Bjørn Ovik (far til dagens eiere) startet opp med egen lastebil i 1962. Siden den gang har aktiviteten vokst til å ha 45 ansatte i dag. Bedriften utfører ulike transportoppdrag, ulike kranarbeider, montering av byggeelementer og utleie av utstyr til bygge- og anleggsbransjen. Bedriften utfører hovedsakelig oppdrag i hele Nord-Norge. Bedriften er etablert i egne lokaler i næringsområde i Vestmarka næringsområde.

Sortland Taxi

Sortland Taxi driver persontransport med turbusser, skolebusser og flybuss i tillegg til vanlig drosjekjøring. Sentralen har også to syketransportbiler. Sortland Taxi ble stiftet i 2006 og er en overbyggingsorganisasjon for alle drosjene i Sortland, både private og egeneide.  Virksomheten er etablert i leide lokaler sentralt i byen. Virksomheten har 30 ansatte i ulike stillingsstørrelser.

Egga Utvikling AS avd. Sortland

Egga Utvikling AS avd. her på Sortland går tilbake til 2012 og er en av 7 avdelinger i Egga. Imidlertid er Egga «tuftet» på Fiskeriparken som ble etablert på Myre i 2000.

Egga har kontorer spredt rundt omkring i Vesterålen og Lofoten, fra Andenes i nord til Leknes i sør. Ja, til og med har Egga en ansatt med kontor i Australia.

Kort fortalt jobber avdelingen her på Sortland med å bistå næringsliv og offentlig sektor med prosjekt- og prosessledelse, og å koble virksomheter med finansiering, forskning og samarbeidspartnere. Egga bistår også andre bedrifter med miljøfyrtårn og ande sertifiseringer. Det å bistå gründere er også en viktig oppgave for Egga. Et av prosjektene der Egga har vært en viktig samarbeidspartner er etablering av Byforeninga.

Egga Utvikling AS har totalt 22 ansatte, hvorav 6 ansatte på avdelingen på Sortland som her sertifiseres.

Om Miljøfyrtårn

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vist samfunnsansvar. Miljøfyrtårn er et konkret sertifiseringsverktøy og et effektivt miljøledelsessystem som skal hjelpe virksomheter med å redusere miljøbelastningen, stimulere til grønn omstilling og øke konkurransekraft.

Over 10 000 virksomheter i Norge er sertifisert som Miljøfyrtårn-virksomheter – fra små og mellomstore enkeltvirksomheter, til store konsern og kommuner. I Sortland har vi nå 30 sertifiserte virksomheter.

Miljøfyrtårn-sertifisering er anerkjent av myndighetene ved offentlig innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser. Dokumentasjonen er også anerkjent i Europa.