Overrekkelse av Miljøfyrtårn-sertifikat

Ordfører Grete Ellingsen overrakte på kommunestyremøte denne uken et nytt Miljøfyrtårn-sertifikater til Iteam avd. Sortland. Vi gratulerer!

Ord fra ordfører

Selskapet iteam AS har historie tilbake til tidlig 90-tall, men er fra 2021 kjent som iteam AS.

iteam tilbyr ulike IT-tjenester til det nasjonale bedriftsmarkedet i Norge samtidig som de er opptatt å være en leverandør til lokalmarkedet. Ved aktiv kunnskapsdeling og en felles tjenesteportefølje, ønsker de å levere sikre og smarte IT-løsningene.

Iteam er et av Norges raskest voksende IT-selskaper. Selskapet har til sammen 350 ansatte. Hovedkontoret ligger i Narvik. I dag har selskapet 38 avdelingskontor, hvorav iteam, avd. Sortland er et av disse.

iteam avdeling Sortland har i dag 3 ansatte og er lokalisert i leide lokaler i Sortland sentrum.

I dag skal iteam avd. Sortland få sitt Miljøfyrtårn-sertifikat. Gjennom Miljøfyrtårn-sertifiseringen har ledelsen sammen med sine ansatte bidratt til å oppfylle en rekke miljøkrav i sin virksomhet innenfor temaene arbeidsmiljø, avfallshåndtering, energi, estetikk, innkjøp, transport, naturmangfold og arealbruk. Gjennom sertifiseringen skal virksomhetene oppnå miljøforbedringer og dokumentere miljøvennlig drift. Som miljøfyrtårn bidrar dere til oppfyllelse av flere av FNs bærekraftmål.

For å synliggjøre hvor viktig jeg som ordfører synes dette arbeidet er, velger jeg, «tradisjonen tro» å dele ut miljøfyrtårn-sertifikatet her i kommunestyret.

Jeg ber om at prosjektleder Thomas Bergland Nilsen på vegne av iteam avd Sortland komme fram å ta imot bevis på at virksomheten er en miljøfyrtårn-virksomhet.

Ordfører ønsker deg og alle ansatte lykke til i det videre Miljøfyrtårn-arbeidet.

Om Miljøfyrtårn

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vist samfunnsansvar. Miljøfyrtårn er et konkret sertifiseringsverktøy og et effektivt miljøledelsessystem som skal hjelpe virksomheter med å redusere miljøbelastningen, stimulere til grønn omstilling og øke konkurransekraft.

Over 10 000 virksomheter i Norge er sertifisert som Miljøfyrtårn-virksomheter – fra små og mellomstore enkeltvirksomheter, til store konsern og kommuner. I Sortland har vi nå 30 sertifiserte virksomheter.

Miljøfyrtårn-sertifisering er anerkjent av myndighetene ved offentlig innkjøp, og godkjent som miljødokumentasjon i anbudskonkurranser. Dokumentasjonen er også anerkjent i Europa.